wtorek, 29 stycznia 2013

Marcepanowiec

Od początku stycznia zastanawiałam się jaki tort upiec dla Męża. Przeglądałam swoje zbory przepisów, blogi w poszukiwaniu tego jednego jedynego. Jednak zawsze wracałam  na tego bloga, utwierdzając się w przekonaniu, że będzie to oto ciasto. I jak się okazało był to bardzo dobry wybór. Blachę prostokątną zmieniłam na tortownicę, zmniejszyłam ilość alkoholu w "marcepanie" i zamiast dwóch olejków dałam jeden. I był to jeden z lepszych tortów jaki jadłam, ale ,co najważniejsze, Mąż był zachwycony :)
Ciasto jest dość ciężkie, nie za słodkie, oszukany marcepan rewelacyjny. Polecam :)




Ciasto:
300 g miękkiego masła
300 g cukru pudru
8 jajek
80 g kakao
340 g mąki krupczatki
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Białka oddzielić od żółtek. Masło utrzeć z cukrem na puszystą masę, następnie dodawać po jednym żółtku, nieprzerywając ucierania. Kakao rozetrzeć  z 12-14 łyżkami gorącej wody na gęstą papkę. Dodać do masy maślanej wraz z mąką, proszkiem do pieczenia i ponownie utrzeć. Białka ubić na sztywną pianę. Przełożyć do ciasta i dokładnie wymieszać. Ciasto wyłożyć na blachę (u mnie tortownica o śr. 27 cm), wyłożoną papierem do pieczenia. Piec w 180 st. do suchego patyczka. Pozostawić do ostudzenia.

Krem:
500 g serka mascarpone
1 szklanka śmietany kremówki
350 g Nutelli

Serek ze śmietaną ubijać tak długo, aż masa stanie się sztywna. Dodać Nutellę i wymieszać na średnich obrotach miksera.

Poncz:
2 łyżki wódki
1/4 szklanki wody

Wymieszać wodę z wódką. Ostudzone ciasto przekroic na dwa placki. Dolny placek nasączyć ponczem i wyłożyć 3/4 masy. Przykryć drugim plackiem, nasączyć, posmarować pozostałym kremem.

Marcepan:
400 g kaszy manny
330 g cukru pudru
130 g masła
1/4 szklanki wódki
1/4 szklanki wody
1 olejek migdałowy

Kaszę manną wymieszać dokładnie z cukrem. Masło rozpuścić i zagotować. Gorącym zalać kaszę z cukrem i dokładnie wymieszać. Następnie dodać wódkę z wodą i olejkiem migdałowym. Wymieszać. Masę rozprowadzić na cieście.

Polewa:
150 g czekolady gorzkiej
50 g czekolady mlecznej
1/2 szklanki śmietany kremówki
1 łyżka masła
1 łyżka cukru

Do garnuszka wlać śmietankę, dodać czekolady, masło i cukier. Na wolnym ogniu delikatnie podgrzewać aż do rozpuszczenia i połączenia składników. Pozostawić do lekkiego ostygnięcia, a następnie polać ciasto. 

Ciasto przygotować co najmniej  12 godzin przed podaniem.





13 komentarzy:

  1. Wygląda zabójczo! Na pewno by mi bardzo smakował:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz marcepan to musisz tego ciasta spróbować :)

      Usuń
  2. Uwielbiam marcepan, muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super wygląda, ciekawy przepis na masę "marcepanową". Na pewno wypróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda cudownie, ciekawa jestem smaku tego oszukanego marcepanu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Smakuje rewlacyjnie ,zrobiłam na niedzielę.Marcepan idealny wcale nie oszukany.Dzięki za przepis!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. a jak mogę wykorzystać gotowy marcepan w tym przepisie? czy moge prosić o jakąś sugestię?

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że zamiast masy z kaszy manny możesz użyć marcepanu.Według mnie potrzebujesz około 500g marcepanu.
    Pozdrawiam:)
    Anka

    OdpowiedzUsuń
  8. Kocham marcepan. Nie trawi olejku migdalowego. Takze naturalnego.
    Jesli chce sie zeby cos smakowalo super sztucznie najlepiej dodac ten wlasnie olejek.

    OdpowiedzUsuń