poniedziałek, 16 kwietnia 2012

Pound cake z listkami geranium

Gdy pierwszy raz zobaczyłam to ciasto na stronie Marthy, wiedziałam, że go upiekę. Tegoroczna Wielkanoc była ku temu najlepszą okazją. Dlatego czekałam cierpliwie, doglądałam geranium, żeby przypadkiem nic mu się nie przytrafiło nieszczęśliwego :) I w czwartek przed Świętami przytrafiła mu się pani, która ogołociła gałązki z najpiękniejszych listków :) Nie wiem co na to geranium, mam nadzieję, że przeżyje, ale muszę stwierdzić, że warto było. Ciasto jest wilgotne, w smaku przypomina babkę piaskową, ale przesiąknięte jest delikatnym i charakterystycznym dla geranium zapachem. Wypiek do powtórzenia, ale pozwolę mojej roślince nabrać siły i wigoru, żeby na przyszłe Święta znów obdarzyła mnie pięknymi listkami. 
Serdecznie Wam polecam ten cudnie pachnący wypiek (nie wspominając o wspaniałym zapachu podczas pieczenia) :)



Porcja na 2 keksówki:

453 g mąki pszennej
453 g jajek (osobno żółtka, osobno białka)
453 g cukru (u mnie cukier puder)
453 g miękkiego masła
120 ml śmietanki 30%
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki ekstraktu waniliowego 
10 - 12 niepryskanych lisków geranium


Blaszki natłuścić, ułożyć liście geranium wierzchołkami skierowanymi do dołu. Listki można ułożyć na dnie i wokół blaszki. Piekarnik rozgrzać do 160 stopni.
Masło z cukrem utrzeć (na średnich obrotach) na puszystą, białą masę. Mąkę i proszek do pieczenia przesiać. Do ubitego masła dodawać po jednym żółtku na przemian z mąką. Miksować na niskich obrotach. Następnie dodać śmietankę i ekstrakt waniliowy. Ubić na sztywno pianę z białek.  Wmieszać około 1/4 objętości piany, delikatnie wymieszać, następnie dodać pozostałą pianę i delikatnie połączyć z masą. Ciasto nakładać łyżką do formy, tak by nie poruszyć listków. Piec w 160 st przez 80 do 90 minut, do suchego patyczka.

Smacznego :)




7 komentarzy:

  1. wygląda rewelacyjnie przez te listki

    OdpowiedzUsuń
  2. one są... jadalne? :))) nie wiedziałam, ale chyba większość zielska da się zjeść (co osobiście uwielbiam ;) wygląda świetnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, ja też uwielbiam zielska :D a te listki dobrze smakują :)

      Usuń
  3. ciekawie wyglądają te listki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow! Co za niesamowity zbieg okoliczności, wczoraj dostałam geranium! TO chyba przeznaczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba tak, pamiętaj tylko o tym, że listki nie mogą być pryskane. Mam nadzieję, ze ciasto będzie smakowało.
      Pozdrawiam

      Usuń